Het natuurbrandgevaar is het op dit moment code laden... in Arnhem.

Zomerkamp Explo 2013: Een avontuur in Polen

Door Delano: Een typische Scoutingactiviteit is toch wel het Zomerkamp! Vanaf de welpen al sluit je elk scoutingseizoen af met een Zomerkamp en bij de Explorers mag je dit helemaal zelf indelen en organiseren! Het hele seizoen ben je ermee bezig en leef je ernaar toe! En ook dit jaar hebben we weer een prachtige week beleefd!

Het hele seizoen door zoek je uit naar welk land we willen, welke slaapaccommodatie, welke activiteiten zijn er te doen en natuurlijk hoe komen we aan het geld voor het Zomerkamp. Dat laatste is onze grootste bezigheid van het seizoen. Geld inzamelen voor het Zomerkamp doen wij door middel van verschillende financiële acties te organiseren. Dit jaar kwamen we bij mensen langs als Sint & Piet, vroegen we om een bijdrage voor Jantje Beton waarvan we vervolgens 50% van de totale opbrengst kregen, kwamen we lege flessen ophalen langs de deuren en nog wat kleine financiële acties van luchtkussens opvouwen tot helpen met de catering! Maar ook een goedkope, maar toch redelijke slaaplocatie in Europa vinden is veel speurwerk en als je denkt dat je dan klaar bent moet je nog eens je week volmaken met leuke activiteiten die opgezocht moeten worden en vervolgens ingedeeld worden. En dat mag je vanaf deze speltak allemaal zelf regelen en organiseren wat het natuurlijk ook weer extra leuk maakt!

Dit jaar gingen we naar Polen. Om precies te zijn naar Cieplice Slaskie Zdroj, een dorpje dat bij het drie-landenpunt Duitsland, Polen, Tsjechie ligt. Normaal gesproken slapen we net als voorgaande jaren in tenten, maar dit jaar pakten we het anders aan en sliepen we in een gebouw naast een kerk en hadden we laten we maar zeggen ‘het luxere leven’ van scouting gezien, want normaal gesproken heb je geen bed, keuken, of huishouders tijdens een Zomerkamp, om maar al te zwijgen over een écht dak boven je hoofd.

De eerste dag van onze reis vertrokken we in de avond naar onze accommodatie bij de kerk onder het stadje Jelenia Gora waar we zaterdagmorgen 6 juli aankwamen en hartelijk werden ontvangen door de kerk met een Pools ontbijtje. Na dit luxueuze ontbijtje dat we totaal niet zagen aankomen gingen de mensen die wat rust nodig hadden lekker slapen om vervolgens fit te zijn en het dorpje te bezichtigen en op een terrasje bij te komen van de vermoeiende nacht. De volgende ochtend ontbeten we om 9 uur en vonden de eerste leuke activiteiten plaats: Het karten en zwemmen! Het karten was in een ietwat kleinere zaal dan wat we in Nederland zijn gewend, maar dit maakte het juist weer wat leuker en met de echte gezelligheid van Lido erbij komt het helemaal goed! Na wat blauwe plekken te hebben opgelopen hebben we even het buitenzwembad opgezocht en lekker genoten van het zonnetje! Na deze leuke, maar toch wel vermoeiende dag in Polen hebben we het heerlijk afgesloten in een restaurant. De volgende ochtend stond er weer een heerlijk ontbijtje voor ons klaar wat we hard nodig hadden, want vandaag gingen we hiken! Hiken is een ander woord voor wandeltocht alleen weet je dan niet waar je heen loopt en kan het dus maar zo dat je verkeerd loopt. Uiteindelijk klommen we naar het topje van de berg waar we een fantastisch uitzicht hadden, maar dat is vast wel te zien op de foto hiernaast. Na deze wederom vermoeiende klim- en wandelactiviteit zijn we na een rondje op een terras gelijk in ons bed gesprongen. Een dag later gingen we naar Western City. Dit is een park bij Karpacz waar we konden boogschieten, stierrijden, paalklimmen, schieten en nog veel meer! Ook genoten we daar van een stoere Cowboyshow, alleen is het dan wel handig dat je Pools spreekt wil je het verhaal begrijpen. Na Western City te hebben bezocht gingen we ook vandaag weer zwemmen. Alleen ditmaal in een luxueus zwembad in een hotel met 4 snelle glijbanen, een golfslagbad, bubbelbad, jacuzzi, zoutbaden en een sauna! Na het zwemmen bleven we even in Karpacz om het toeristische dorpje te bezichtigen en in een restaurant te eten.

De woensdagmorgen daarna gingen we in een park Paintballen! Dit was één van de hoogtepunten van de week en de tijd ging zo snel dat het ineens 4 uur later bleek te zijn! Vandaag vonden we het wel de moeite waard om zelf wat te koken en hebben we lekker hamburgers gegeten. De donderdagochtend na deze fantastische dag gingen we raften. Alleen het weer en het water wou niet meewerken, maar ook al regent het, Lido maakt er altijd wat leuks van met onze zangkunsten! Na het raften vertrokken we weer naar Karpacz om de rodelbanen die daar zijn te bezoeken en weer dit vond iedereen geweldig alleen al na 3 rondjes bekeken aangezien de spanningsboog van de groep nogal kort is. Na het rodelen hebben we vervolgens 3 uur lang pannekoeken gebakken en heerlijk opgegeten. De volgende dag was het alweer vrijdag en tevens onze laatste dag in Polen. Deze laatste dag reden we zo’n 1,5 uur naar het stadje Wroclaw voor een stadsbezichtiging. Deze dag hebben we gewinkeld in een winkelcentrum in Wroclaw, een museum bezocht en op een 4-persoonsfiets gefietst door de binnenstad van Wroclaw en natuurlijk gebruik gemaakt van de Wi-Fi in de Mc Donald’s. Nadat we deze dag hadden afgesloten in een restaurant zijn we heerlijk gaan slapen om de volgende morgen weer fit te zijn voor de ruim 8 uur durende terugreis naar huis!

Deze geweldige week in Polen was een zeer geslaagde week en iedereen heeft ervan genoten! Polen is een mooi land en de activiteiten waren geweldig! De Polen zullen vast blij zijn dat we weg zijn! Volgend jaar gaan we weer naar een ander land. Alleen weten we nu al zeker dat het overtreffen van dit Zomerkamp moeilijk zal worden!

Dit bericht is geplaatst in Activiteiten, Programma en getagd, , . Bookmark de permalink.