Het natuurbrandgevaar is het op dit moment code laden... in Arnhem.

Tribals oktober

De Stam van Lido is er maar druk mee. Elke maand weer een nieuwe uitdaging in scoutingstijl. Deze keer eentje met een onbekende.

Verzamelen op de blokhut, koffie is geen optie, maar wel een avond pruttelen! Was da dan? Dankzij de knutseltalenten van Iryanka, het archief van Maggie en wat bak- en braadwerk van Vincent kiest de Stam het ruime sop (op schaal), maar wel gemotoriseerd! Het programma van deze maand is de bouw van een vloot put-put bootjes

Uit een blikje wordt een metalen plaat gehaald. De onderzijde wordt uitgesneden waarop een metalen plaatje wordt bevestigd (een soort boiler). Er komen nog 2 messing buisjes in tot onder in de boot en de rest is eigen fantasie: als het drijft is het goed. Enig vakmanschap is wel vereist: in de boiler wordt een behoorlijke druk opgebouwd. Hoewel niet iedereen om 20:00uur bekend was met solderen, is de situatie om 22:00uur totaal anders: ieder Stammetje had leren solderen, of geleerd dat Hoegaarden bier in aluminium blikjes verpakt!

Verder bleek dat isolatieschuim een ideaal middel is voor de bouw van scheepsrompen. Het aantal lekken doet er niet toe, het drijft als een sijs. Je kunt er ook prachtige vormen mee maken, naast de klassieke bulkcarrier zagen we ook catamarans en speedbootjes ontstaan. Met de voltooiing van de armada was het tijd om het vuur aan te steken.

Hoe werkt de motor? Feitelijk is het een simpel grapje. Een kaarsje verwarmt het water in de boiler. Deze zet uit en gaat over in gas. Hierdoor stuwt het water uit de buisjes onder de boot. Deze puls stuwt het bootje vooruit. In het koude water koelt het gas c.q. het water snel af. Het volume krimpt en gaat weer in de boiler. Hierdoor zijn we terug in het begin. Feitelijk zijn we de warmte van de kaars aan het afvoeren naar het water onder de boot.

Tot zover de theorie. De praktijk is dat we veel boilers opblazen: het soldeerwerk vraagt veel van de Stammetjes en foutjes leiden onherroepelijk tot scheuren. Ondanks deze knallers weten een aantal boten toch (langere tijd) te varen. Een aantal vaart snel weg, een enkeling heeft een meer statige snelheid, passend bij het karakter van de boot. Zelfs de alternatieve motorvariant van Iryanka is na 2 uur gereed voor de testfase. De variant kent een langer opwarmvlak en geeft meer vrijheid in de plaatsing van de warmtebronnen

Nu maar afwachten hoe de boten het in de thuissituatie doen en of de alternatieve motor de verwachtingen kan waarmaken.

Maar,

ik vind het volgende programma toch beter.

Dit bericht is geplaatst in Programma en getagd, . Bookmark de permalink.

Zoek op de site!

Volg onze Tweets!